Zpět na úvodní stránku

Smazání hranice autor-čtenář na webu

5. 12. 2009, H. Rozsypal

      Víte, co je to blog, Facebook, Twitter...? Umíte skypovat/ skajpovat? Orientujete se na dnešním webu? - Pakliže ne, asi nepatříte mezi správné chataře/ četaře (kteří chatují/ četují) ani frikulíny (kteří jsou free, cool a in, tj. nad věcí, báječní a vyznají se v novinkách). - A právě Vám je určen můj příspěvek, v němž vysvětlím několik stále více používaných pojmů týkajících se moderního webu. V historickém úvodu připomenu základní principy tohoto média.

      Webu je 20 let. Je nejmladším médiem. Tím, jak se na internetu objevily některé nové stránky a služby, odborníci, publicisté i laici zaznamenali, že se s webem něco děje. Web vstoupil do druhé generace. V průměru pevný obsah webu první generace byl v novém webu doplněn prostorem pro sdílení a společnou tvorbu obsahu. Nový web začal spojovat lidi do komunit v rámci společenských sítí.

      Zrod webu se datuje rokem 1990. V tomto roce byla na půdě výzkumného centra CERN spuštěna služba WWW (World-Wide Web). Tehdy se vystačilo s třemi technologiemi:

  • jazyk HTML (HyperText Markup Language) – k zápisu webových stránek – v podstatě grafickou úpravu dokumentu pomocí formátovacích značek (tagů)
  • přenosový protokol http (HyperText Transfer Protocol) – zajišťující přenos HTML stránek ze serveru do prohlížeče (browseru)
  • adresování všech objektů na webu pomocí URL (Uniform Resource Locator) – který slouží k vytváření odkazů (linků a hyperlinků) na daný objekt.

Spojení těchto technologií v podstatě umožnilo prohlížení elektronických dokumentů umístěných na serveru. (Pro přenos souborů mezi počítači slouží přenosový protokol FTP [File Transfer Protocol], který se používá např. pro umísťování HTML stránek na internet.) Hlavním důvodem, pro který si web získal všeobecnou oblibu, je možnost začlenění grafiky, zvuku a multimedií do webových stránek.


      Významnou inovací byla možnost generování stránek, které obsahují informace proměnlivé v čase. Místo HTML stránky uložené na serveru vznikly na určité URL adrese spustitelné programy, které podle požadavků uživatele vytvoří HTML stránku obsahující aktuální informace. Programům, které generují HTML stránky, se říká CGI (Common Gateway Interface) skripty. Jejich psaní však není moc jednoduché a vyžaduje znalost různých programovacích jazyků.

      V některých situacích je odezva CGI skriptů pomalá a je výhodnější provádět některé úkony u klienta. Další vývoj tedy směřoval k přesunu provádění programů ze serveru do prohlížeče. V roce 1996 – téměř současně – byly zavedeny dva jazyky, jejichž hlavním účelem bylo oživení stránky animacemi, provádění výpočtů a hraní zábavných her:

  • Java – krátké programy (aplety) začleněné přímo do HTML stránky
  • Java Script – zapsaný do prohlížeče (původně do legendárního Netscape Navigator). Java Script může např. kontrolovat správnost údajů vkládaných do formuláře nebo promptně měnit vlastnosti odkazů nebo objektů po přejetí kurzoru myši a přispívat tak ke zlepšení interaktivity stránek. Myšlenka Java Scriptu byla roku 1997 dotažena v prohlížeči MS Internet Explorer 4.0 (fy Microsoft) vytvořením dynamického HTML (DHTML). v DHTML je přístupný každý objekt webové stránky a s každým objektem se dá různě manipulovat – měnit obsah, zobrazení či poloha.

      Velkým pokrokem se stal systém PHP, jenž byl v použitelné podobě k dispozici od roku 1998. Technologie dovoluje serveru reagovat na požadavek klienta. Odeslaný program je na serveru zpracován interpretem PHP, jež vytvoří HTML stránku. Výhodami PHP je bezplatné šíření (není komerčním produktem) a nezávislost na platfomě a konkrétní server. Pohodlné je kombinování zápisu PHP a HTML. Typickými aplikacemi PHP je vyhledávání v souborech, obsluha databází, počítání přístupů na stránku nebo umožňování zápisu do webových stránek („návštěvní kniha“, diskuse, anketa).


      Dnešní web se označuje jako web 2.0. Jestliže původní web (web 1.0) představoval monolog klienta se serverem, web 2.0 je obrovským dialogem (fórem). Nová generace serverů a aplikací umožňují svým uživatelům spolupracovat a sdílet informace on-line. Předobrazem, ale zejména velmi užitečnou službou, kterou není třeba představovat, je elektronická pošta – e-mail. Stejně vyhledávače, které patří k první generaci webu, zejména Google, vytvořily podmínky pro rozvoj programů, které lze označit jako web 2.0. Hlavními technologiemi webu 2.0 jsou

  • Wikipedie
  • Blogger (fy Google)
  • Flickr (fy Yahoo)
  • Facebook
  • YouTube.



Uživatelé jsou prostřednictvím internetu a těchto aplikací zapojeni do společenských sítí, v jejichž rámci se formují komunity založené na přátelství a společných zájmech nebo činnostech. Do technologií web 2.0 lze začlenit i

  • del.icio.us (sdílení odkazů),
  • myspace.com (hudba a videoklipy, komunitní server),
  • last.fm (hudba, internetové rádio)
  • Skype (videotelefon).



 

      Wikipedie je mnohojazyčná internetová encyklopedie spoluvytvářená svými čtenáři. Česká Wikipedie začala existovat v roce 2002. Do Wikipedie může přispívat kdokoliv. Mohou se zakládat nové články nebo rozšiřovat ty stávající, opravovat jazykové chyby atd. Hlavními pravidly jsou ověřitelnost a nezaujatý úhel pohledu. Články nesmějí porušovat autorská práva, mají mít encyklopedický styl a být doloženy věrohodnými zdroji. Vkládané obrázky jsou ve velmi dobrém rozlišení. Anglická Wikipedie má nyní více než 3 miliony článků a česká verze má téměř 150 tisíc článků.





cs.wikipedia.org nebo www.wikipedia.org


 

      Blog (slovo vzniklé spojením web a log, tj. webový deník) je označení webové stránky, která svému majiteli umožňuje přidávat libovolné informace v chronologickém sledu. Záznamy mohou obsahovat nejen text, ale i obrázky, zvuky, videosekvence. Interaktivní prvek představuje možnost vepisování komentářů návštěvníky. Obsahem blogů jsou
     - osobní deníky
     - politické komentáře
     - recenze webových stránek apod.
Každý si může celkem snadno založit vlastní blog. Navštíví se webová stránka např. Bloggeru a založí se (zadarmo) účet u Googlu. Poté se napíše vlastní blog do zvolené šablony. Postupně se majitel seznámí s tím, jak spravovat jeho obsah, archivovat záznamy a komentáře, vytvořit odkazy, blogovat z mobilního telefonu apod. Volný hosting u Bloggeru je vykoupen přítomností modrého pruhu na blogu.





www.blogger.com


 

      Twitter slouží těm, kteří nechtějí udržovat vlastní blog, ale mají zájem informovat své přátele, co se děje. Twitter tak umožňuje mikrobloggování z mobilu nebo IM klienta (Messengeru). Název vznikl ze slova tweet = pípnutí, které provází aktualizaci mikroblogu. Oslovit přátele, kteří dosud Twitter nepoužívají, lze pomocí e-mailu (odkaz Invite Via Email v sekci Find and Invite).





twitter.com


 

      Meebo je alternativa pro cestovatele či studenty, kteří nemají na svém počítači naistalovaný potřebný software.





www.meebo.com


 

      Skype umožňuje volné telefonování na internetu, hovor může být provázen přenášením obrazu. Aplikace umožňuje i vyměňovat textové zprávy a soubory.





www.skype.org


 

      Facebook – společenská síť, jež umožňuje sdílet psaný text, fotografie, video, hudbu a mnoho dalšího. Byl původně založen pro sdružování studentů Harvardské univerzity, ale v roce 2006 tým vývojářů Facebooku uvolnil členství pro majitele jakékoli e-mailové adresy. Stránky tak dovolují vytvořit síť přátel, rodinných příslušníků a dalších osob společných zájmů, s kterými je možno sdílet určité informace. Je možno s nimi diskutovat, nahrávat video, zahrát hry apod. Každý se může přihlásit, vložit základní údaje, poté obdrží potvrzující e-mail. Do Facebooku je možné zadat přátele, kteří jsou ve svém Facebooku informováni o Vašem přihlášení. Že jste se přihlásili, jsou (e-mailem) informováni i ti, kteří účet u Facebooku nemají. Kontakty ve Facebooku lze různě zužovat, některé lze schválit, jiné zamítnout či různě strukturovat. Je možno určit i nežádoucí kontakt, který označením v sekci Privacy a oknu Block People povede k tomu, že pokus o komunikaci bude ignorován. Fotografie jsou převzorkovány a jsou horší kvality než na Flickru (ale tvoření fotoalb není primárním úkolem Facebooku).





www.facebook.com


 

      Flickr je největší fotografická komunita. Umožňuje vkládání, ale díky zevrubnému popisu i pružné vyhledávání nejrůznějších fotografií. Vlastníkem Flickru je Yahoo a uživatel se může omezeně pohybovat i bez založení účtu.





www.flickr.com


 

      YouTube je největší globální komunita videa. Umožňuje umístit videosekvenci na web, sdílet klipy, vyhledávat cizí nahrávky. Vytvoření účtu není povinné a sledování obsahu stránek lze i bez něj. Nicméně plný potenciál YouTube se využije po přihlášení. Založit lze různý typ účtu – základní umožňuje nahrát, sdílet, vyhledávat a komentovat videa. Díky aplikaci Flash lze obsah sledovat i bez nahrávání speciálního zásuvného modulu do prohlížeče. Videa na YouTube lze i stáhnout, ač k tomu není primárně určen. Nahrání přihlášeným uživatelům umožňuje program ve Vixy.net, jež převede FVL klip (Flash soubor) do požadovaného formátu, ve kterém lze video nahrát.





www.youtube.com


      Doufám, že článek přispěl k lepší orientaci v stále častěji skloňovaných pojmech z oblasti sociálních sítí a připomněl možnosti média, které v příštím roce oslaví 20. narozeniny a vstoupilo do své nové epochy.

      Znovu vyzývám čtenáře, aby se účastí v diskuzních fórech zbavili ostychu a připravovali se alespoň touto formou na budoucnost.

Zpět
Archiv zpráv
Úvodní stránka

SIL © 5. 12. 2009